Dieta antynowotworowa – sprawdź co włączyć do swojego jadłospisu

Opublikowany przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) raport przewiduje, że do 2035 roku liczba osób z rozpoznanym nowotworem będzie sięgała 24 milionów na całym świecie. Są to zatrważające dane, które coraz mocniej skłaniają do zastanowienia się nad prowadzonym przez nas stylem życia. Liczne badania naukowe dowodzą, że dieta i sposób odżywiania odgrywają wiodącą rolę w rozwoju chorób nowotworowych.

Dieta zasadowa

Zdecydowana większość z nas posiada w swojej diecie zbyt dużą ilość produktów działających zakwaszająco na organizm. Kwaśne środowisko sprzyja rozwojowi nowotworów, co potwierdzają liczne badania naukowe. Spożywanie żywności alkalicznej  utrzymuje pH krwi w optymalnym zakresie, wahającym się w granicach 7,2-7,4, co oznacza odczyn lekko zasadowy. Ma to kluczowe znaczenie w prewencji i leczeniu chorób nowotworowych. Idealnie zbilansowana dieta w 80 % powinna składać się z produktów działających zasadowo na nasz organizm. Zaliczyć do nich można:

Warzywa: karczochy, szparagi, kapusta, buraki, papryka, brokuły, brukselka, kapusta, marchew, kalafior, seler, kukurydza, ogórek, bakłażan, cykoria, imbir, chrzan, jarmuż, algi, gorczyca, cebula, pietruszka, ziemniaki, rzodkiewki, szpinak, dynia, pomidory, rzeżucha i bataty.

Ziarna: amarantus, jęczmień, owies, komosa i dziki ryż.

Rośliny strączkowe: migdały, kasztany, ciecierzyca, fasola szparagowa, fasola lima, groch, soja.

Nasiona: lucerna, chia, sezam

Warzywa z rodziny krzyżowych, czyli kapustne

Brokuły, kalafior, rukolą, rzeżucha, i brukselka- to najbardziej znani przedstawiciele z rodziny kapustnych. Warzywa te zawierają działające detoksykująco na organizm indole i izotiocyjaniany – związki o potwierdzonej skuteczności w prewencji i wspomaganiu leczenia nowotworów. Przeprowadzane w ostatnich latach badania dowodzą ponadto, że zidentyfikowany m.in. w brokułach i kapuście sulforafan to związek o silnym działaniu przeciwnowotworowym.

Zielona żywność

Rukola, szpinak, jęczmień, lucerna, spirulina, chlorella to produkty obfitujące w chlorofil, który doskonale oczyszcza krew i odtruwa organizm. Badania dowiodły, że związek ten hamuje rozwój nowotworów już na poziomie molekularnym, a w przypadku zaistniałych zmian hamuje ich rozwój.

Czerwona żywność

Truskawki, pomidory, maliny, wiśnie, żurawina, granaty, jagody goji – tu z kolei odnajdziemy szereg związków o silnym działaniu przeciwutleniającym, m.in. flawonoidy, likopen czy beta-karoten. Ich główna rola to neutralizacja wolnych rodników, które mogą wpływać na rozwój różnych chorób, w tym nowotworów.

Błonnik

Błonnik obecny jest m.in. w owocach, warzywach oraz produktach pełnoziarnistych. Badania wykazały, że 30 g błonnika dziennie znacząco zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwór jelita grubego. Niektóre z doniesień naukowych wskazują także na zależność pomiędzy wysokimi dawkami tego składnika w codziennej diecie a zmniejszonym ryzykiem występowania nowotworów piersi, raka szyjki macicy i prostaty.

Zielona herbata

Napar z zielonej herbaty to bogactwo związków polifenolowych, w szczególności katechin, które są silnymi antyoksydantami. Doświadczenia przeprowadzone na zwierzętach udowodniły prewencyjne działanie ekstraktów z zielonej herbaty w przypadku raka skóry, płuc, przełyku, żołądka, trzustki i pęcherza moczowego. Udowodniono ponadto, że obecne w surowcu związki hamują rozwój powstałych już komórek nowotworowych m.in. przewlekłej białaczki limfocytowej.

Oliwa z oliwek

Oliwa z oliwek również znana jest z działania przeciwnowotworowego. Badania wykazały, że odpowiadają za nie głównie jednonienasycone kwasy tłuszczowe zawarte w produkcie. Warto jednak pamiętać, że mimo dobroczynnego działania, oliwa z oliwek to produkt stosunkowo kaloryczny ( 1 łyżka to ok. 120 kcal), dlatego najlepiej stosować ją z umiarem.

Przyprawy-zioła

Przyprawy, poza walorami smakowymi, mają nam bardzo wiele do zaoferowania również w kwestiach zdrowotnych. Ich regularne stosowanie może chronić organizm przed rozwojem schorzeń nowotworowych. Niektóre z ziół przyprawowych budzą w tym temacie szczególne zainteresowanie świata nauki. Pieprz czarny i kumin (kmin rzymski) mogą wpływać na zmniejszanie częstości występowania raka jelita grubego. Z kolei zawarte w rozmarynie związki zapobiegają uszkodzeniom DNA przez czynniki rakotwórcze oraz hamują proliferację komórek nowotworowych. Potwierdzone licznymi badaniami działanie antynowotworowe posiada także kapsaicyna zawarta w chili oraz kurkumina obecna w kłączu kurkumy, dlatego przyprawy te warto wykorzystywać na co dzień w kuchni, podobnie jak pietruszkę w przypadku której niektóre z badań sugerują skuteczność w zwalczaniu raka płuc i piersi.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Podobał się artykuł? Zagłosuj!)