Jagody Goji – właściwości odżywcze

Jagody Goji nie bez powodu nazywane są „czerwonymi diamentami”. To właśnie one są jednym z najzdrowszych i najbardziej wartościowych produktów, które wspierają funkcjonowanie całego organizmu i zapobiegają rozwinięciu się wielu chorób. W tradycyjnej medycynie chińskiej stosowane są już od ponad 2500 lat w leczeniu chorób serca, wątroby, a także w wielu dietach odchudzających. Na cześć cudotwórczych jagód Goji, co roku w Chinach organizowany jest kilkudniowy festiwal, na którym zjawiają się prawdziwi zwolennicy tych owoców.

Czym są Jagody Goji?

Jagody Goji to owoce rosnące na drzewie zwanym kolcowojem (Lycium), niezwykle popularnym w naszym kraju jako krzew ozdobny. W Chinach zaś cenione są za oryginalny smak i niezliczoną ilość właściwości zdrowotnych. Występują w dwóch podstawowych gatunkach: pospolity i szkarłatny, w kolorze czerwonym lub pomarańczowym.

Liczne badania potwierdzają, że są to jedne z najzdrowszych owoców, które w porównaniu z innymi posiadają kilkukrotnie większą wartość witamin i substancji odżywczych, pozytywnie wpływających na pracę wszystkich układów organizmu ludzkiego. Jagody Goji są prawdziwym bogactwem witaminy C, E, witamin z grupy B (B1,B2,B6), beta-karotenu, żelaza, selenu, a także składników mineralnych: wapnia, cynku i potasu. Zawierają również wysoką ilość zeaksantyny i luteiny, niezwykle ważnych dla osób po 60 roku życia, polisacharydów i przeciwutleniaczy usuwających wolne rodniki z organizmu.

Zawartość składników odżywczych w 100 g produktu:

Zeaksantyna: aż do 200mg/ 100 g
Witamina C: 148 mg/100 g
Wapń: 112 mg/100 g
Selen: 50 mg/100 g
Żelazo: 9 mg/100 g
Beta-karoten: 7 mg/100 g
Potas: 1,13 mg/ 100 g
Ryboflawina: 1,3 mg/100 g

Jagody Goji – działanie

Właściwości przeciwnowotworowe
Najważniejszym składnikiem zawartym w Jagodach Goji jest kompleks polisacharydowy- LBP (Lycium Barbarum polysaccharides), co potwierdzają liczne badania przeprowadzane przez naukowców z całego świata. Związek ten, oprócz działania wspierającego układ odpornościowy, właściwości antyoksydacyjnych, hamuje rozwój wielu komórek nowotworowych (m. in raka płuc, żołądka, piersi, gruczołu krokowego), a także likwiduje ryzyko namnażania się komórek wątrobiaka czy białaczki.

Przepis na długowieczność
Owoce Kolcowoju, ze względu na wysoką zawartość antyoksydantów, nazywane są również „owocami długowieczności”. Dzięki właściwościom przeciwutleniającym, usuwają wolne rodniki z organizmu, wspierają odbudowę powstałych komórek i przyczyniają się do produkcji nowych, wskutek czego następuje znaczne spowolnienie procesów starzenia. Spożywanie tych jagód szczególnie polecane jest osobom po 60 roku życia, ze względu na obecność w składzie luteiny i zeaksantyny, odpowiedzialnych za utrzymanie prawidłowej kondycji wzroku.

Wspomaganie odchudzania
Błonnik pokarmowy, obecny w jagodach Goji wspiera funkcjonowanie układu pokarmowego, przyspieszając przemianę materii. Dzięki obecności wysokiej ilości polisacharydów, owoce chińskie wpływają na kolonizację flory bakteryjnej w jelitach. Ze względu na właściwości odchudzające i niską kaloryczność polecane są osobom przechodzącym na dietę.

Ochrona przed chorobami serca
Owoce Goji zawierają cyperon oraz betainę, związki, które wpływają na regulację pracy serca, normalizację ciśnienia tętniczego oraz zapobiegają powstawaniu wielu chorób związanych z układem sercowo-naczyniowym.
Jak powszechnie wiadomo, zbyt wysoki poziom cholesterolu LDL może doprowadzić do rozwinięcia się chorób układu krążenia. Kompleks LBP to związek, który znacznie wpływa na obniżenie złego cholesterolu i utrzymuje prawidłowe stężenie cholesterolu HDL.

Jagody Goji – jak spożywać?

Jagody kolcowoju można spożywać na wiele różnych sposobów. Najczęściej jedzone są na „surowo” w postaci wysuszonych owoców lub dodawane do owsianek, jogurtów i dietetycznych deserów owocowych. Warto pamiętać, że dopuszczalna ilość dziennego spożycia dla osoby dorosłej to 5-15 gram owoców.
Niezwykłą popularnością cieszy się syrop z Jagód Goji, który stosowany jest jako dodatek do deserów na bazie jogurtu naturalnego lub dań mięsnych (np. kaczki czy wołowiny).

Przepis na syrop z jagód:
POTRZEBNE SKŁADNIKI: 150 gram jagód Goji, 1 szklanka soku malinowego lub truskawkowego, cukier trzcinowy lub miód, ewentualne ostre przyprawy np. kolorowy pieprz, ostra papryka (w przypadku wykorzystania sosu do mięs).

SPOSÓB PRZYGOTOWANIA: Wrzucić garść jagód do słoika, zalać sokiem owocowym i pozostawić na 24 godziny. Po upływie czasu dodać szczyptę cukru trzcinowego lub miodu (do smaku). W przypadku stosowania sosu do mięs, należy dodać odrobinę ostrego pieprzu lub sproszkowanej papryki ostrej.

Facebook Komentarze

Brak komentarzy

Podziel się Swoją opinią