Jak chronić się przed rakiem jelita grubego czyli skuteczna dieta antynowotworowa

Biorąc pod uwagę zachorowalność na nowotwory w Europie, rak jelita grubego jest drugim w kolejności i każdego roku notuje się nawet ok. 400 tysięcy nowych zachorowań. Statystki wskazują na to, iż ponad połowa chorych umiera z powodu zbyt późno postawionej diagnozy. W profilaktyce raka niezwykle ważną rolę odgrywa dieta, która niestety w większości przypadków jest nieodpowiednia. Jeśli chcesz uchronić się przed groźnym nowotworem jelita grubego, dowiedz się jakie produkty zapobiegają powstawaniu choroby.

Przyczyny raka jelita grubego

Rak jelita grubego zazwyczaj powstaje z tworzących się miejscowo łagodnych gruczolaków, które wyrastają na ścianie jelita, przyjmując formę wypukłych guzków. Polipy przez wiele lat przechodzą procesy przemiany w nowotwór. Istotną przyczyną rozwinięcia się raka jelita jest nieprawidłowe odżywianie się, charakterystyczne dla krajów europejskich. Dieta, która składa się z czerwonego mięsa i wysokiej ilości produktów tłustych oraz nie obejmuje spożywania warzyw i owoców, znacznie zwiększa ryzyko zachorowania na nowotwór.

Rak jelita grubego- jakie są grupy ryzyka?

Statystyki mówią, że 90% zachorowań na raka jelita grubego obejmuje osoby powyżej 50tego roku życia, a większość przypadków rozwija się w wieku 60 lat. Istnieją grupy ryzyka, które w szczególności powinny zadbać o profilaktykę:
• osoby, u których w rodzinie wystąpił wcześniej rak odbytnicy lub okrężnicy
• osoby chorujące na zapalną chorobę jelita grubego
• osoby, u których w rodzinie wystąpiły wcześniej polipy
• osoby nieprawidłowo odżywiające się (dużo tłuszczów, mało warzyw i produktów pełnoziarnistych)

Rak jelita grubego-objawy

Nowotwór złośliwy jelita grubego może przez wiele lat nie wykazywać żadnych charakterystycznych objawów. Dopiero w przypadku osiągnięcia zaawansowanej fazy, możliwe jest odczuwanie symptomów takich jak:
• krwawienie z odbytu i obecność krwi w kale
• nagłe powstanie biegunek, utrzymujące się przez dłuższy czas
• zaparcia (które spowodowane mogą być zwężeniem się jelita)
• niedrożność jelita (w przypadku zaawansowanej fazy raka)
• anemia
• zmniejszenie sprawności fizycznej
• nagła utrata wagi
• uczucie zmęczenia i zwiększona podatność na wysiłek
• gorączka
• nudności i wymioty
• bóle występujące w dolnej części brzucha
• trudności w przełykaniu pokarmu

Profilaktyka czyli dieta antynowotworowa

Dieta ochronna musi zawierać co najmniej 30% energii pochodzącej z tłuszczów. Ważna aby jadłospis był zrównoważony (powinien zawierać produkty zwierzęce i roślinne). Dzięki temu ograniczona zostaje zawartość w żywności nasyconych kwasów tłuszczowych oraz cholesterolu LDL. Najważniejszą regułą jest zamiana smażonych, tłustych potraw na żywność gotowaną na parze lub w wodzie. Istotne jest także minimalizowanie ilości spożycia produktów wysoko przetworzonych, które mogą powodować rozwijanie się guzów nowotworowych w obrębie jelita grubego. Należy pamiętać o spożywaniu produktów pochodzenia roślinnego, do których należą przede wszystkim:
• błonnik wpływający na prawidłową perystaltykę jelita grubego
• włókno pokarmowe (wielocukry roślinne oraz ligniny), które odpowiadają za skrócenie kontaktu błony śluzowej jelita z substancjami rakotwórczymi

W diecie profilaktycznej poleca się przyjmowanie co najmniej 30 g błonnika na dzień. Aby utrzymać prawidłowy poziom włókna pokarmowego należy spożywać: produkty pełnoziarniste (ciemne pieczywo, owsianki, musli), warzywa i owoce. Ważne jest, aby umieścić je w każdym dziennym posiłku. Warzywa i owoce są szczególnie bogate w antyutleniacze (witaminę A,C,E), substancje mineralne oraz polifenole, które odpowiadają za ochronę komórek przed działaniem wolnych rodników oraz biorą udział w procesach wydalania substancji toksycznych z organizmu. Wolne rodniki są bardzo częstą przyczyną rozwijania się tkanki nowotworowej. Codziennie należy jeść co najmniej kilogram warzyw i owoców.

W diecie antynowotworowej istotne jest spożywanie produktów bogatych w wapń. Jony tego pierwiastka przyczyniają się do zapobiegania nadmiernego rozmnażania się komórek nabłonka jelita grubego. Codzienne zapotrzebowanie na wapń u osób chcących uchronić się przed nowotworem jelita wynosi 800-100 mg. Najbogatsze źródła wapnia to: mleko i chude przetwory mleczne, soja, niegazowana woda mineralna (z wysoką zawartością pierwiastka), kapusta. Ważne jest spożywanie minimum 2 litrów wody mineralnej lub soków 100%.

Produkty, których należy unikać: tłuste, smażone i pieczone mięso, czekolada, kakao, kawa i herbata (warto zamienić je na herbatę zieloną która jest silnym przeciwutleniaczem), produkty spleśniałe (zawierają rakotwórcze mykotoksyny).

Facebook Komentarze

Brak komentarzy

Podziel się Swoją opinią