Kasza jaglana – dlaczego warto ją jadać?

Kasza jaglana, czyli niewielkie żółte ziarenka z charakterystyczną kropką to nic innego, jak łuskane ziarna prosa. Uznaje się ją za najstarszy gatunek kaszy. Uprawiana była już w neolicie, czyli około 4000 lat temu. Jako, że jaglanka dostarcza sporej dawki energii i szeregu wartości odżywczych, często nazywana jest królową kasz czy polskim ryżem.

Właściwości kaszy jaglanej

• Ze względu na swoją lekkostrawność, kaszę jaglaną zaleca się jako element diety u osób borykających się z problemami układu pokarmowego. Dzięki tej właściwości, świetnie sprawdzi się w jadłospisie niemowląt jako jeden z pierwszych produktów zbożowych. Jako, że nie zawiera glutenu, sięgać po nią powinni także alergicy i chorzy na celiakię.
• Usuwa nadmiar śluzu z organizmu, dzięki czemu spożywając ją szybciej uporamy się z takimi objawami przeziębienia, jak katar czy kaszel. Co więcej, działa rozgrzewająco i antywirusowo, może zatem skrócić czas trwania infekcji.
• Posiada działanie odkwaszające umożliwiając naturalne oczyszczanie organizmu z toksyn. Jako, że ma odczyn zasadowy, neutralizuje toksyny pochodzące z zakwaszających produktów takich, jak kawa, alkohol czy słodycze.
• Za sprawą dużej ilości witamin i minerałów, kasza jaglana może stanowić jeden ze składników diety antynowotworowej. Występujące w niej antyoksydanty neutralizują wolne rodniki, więc jej regularne spożywanie redukuje ryzyko pojawienia się nowotworów .
• Dzięki zawartości krzemu, korzystnie wpływa na kondycję włosów, skóry i paznokci. Posiada ona również leczniczy wpływ na stawy, poprawia mineralizację kości, zapobiega ich odwapnieniu i przyspiesza regenerację po urazach.
• W jej składzie znajdują się duże ilości witaminy E oraz lecytyny, które wspomagają pamięć i koncentrację.

Kasza jaglana-kalorie?

100 gramów nieugotowanej kaszy jaglanej zawiera około 350 kalorii. Choć wartość ta może przerazić wszystkich dbających o linię, pamiętajmy, że zwykle zalecana przez dietetyków ilość jaglanki spożywanej w trakcie jednego posiłku to ok. 45-50 gramów czyli średnio 150-160 kcal. Dosyć wysoki jest także jej indeks glikemiczny. W związku z tym, z jej spożywania zrezygnować powinni diabetycy. Mimo to, warto włączyć ją do codziennej diety, chociażby ze względu na zawarty w niej krzem, który odpowiada za przyspieszenie procesu przemiany materii.

Jak przyrządzić kaszę jaglaną?

Wiele osób rezygnuje ze spożywania kaszy jaglanej ze względu na jej charakterystyczny, gorzki smak. Wystarczy jednak odpowiednio ją przygotować, by pozbyć się nieprzyjemnej goryczki. Pierwszym ze sposobów jest namaczanie jej w wodzie przez około godzinę lub dokładne wypłukanie. Drugi polega na prażeniu jej przez około minutę na suchym dnie garnka aż do uzyskania lekko orzechowego zapachu i zalanie wodą. Następnie do garnka wlewamy wodę w objętości dwukrotnie większej od kaszy. Wrzucamy ją do niego dopiero, gdy zacznie się gotować, wraz ze szczyptą soli i cukru oraz łyżeczką oleju. Po około 15 minutach wyłączamy gaz, a kaszę pozostawiamy pod przykryciem na kilka minut. Garnek można także włożyć do piekarnika lub przykryć ściereczką tak, by doszła w cieple.

Kasza jaglana-przepisy

Kasza jaglana świetnie sprawdzi się między innymi jako składnik energetycznego śniadania czy pełnowartościowego obiadu.

Kasza jaglana na słodko

Do przyrządzenia pierwszej jego wersji potrzebować będziemy, poza kaszą, jabłek, miodu, masła, soku z cytryny, orzechów oraz cynamonu. Jabłka obieramy, kroimy w plasterki i dusimy w rondlu z dodatkiem odrobiny wody i masła przez 10 minut, a następnie dodajemy umyte i namoczone rodzynki, sok z cytryny oraz ulubiony gatunek orzechów. Całość posypujemy cynamonem i wsypujemy ugotowaną wcześniej kaszę jaglaną. Mieszamy i podajemy polane miodem.

Zupa z kaszy jaglanej

Świetnym pomysłem na śniadanie bazujące na kaszy jaglanej jest także zupa, którą przygotujemy w sposób następujący: na około 1,5 litra wrzącej wody wrzucamy 3 łyżki kaszy jaglanej, 3 łyżki płatków owsianych oraz szczyptę kurkumy, imbiru i soli. Gotujemy około 30 minut, a następnie dodajemy łyżeczkę soku z cytryny, kilka daktyli oraz 5 pokrojonych orzechów włoskich. Po kolejnych 10 minutach uzupełniamy całość odrobiną miodu i masła.

Kasza jaglana z warzywami

Do przyrządzenia tej potrawy potrzebna będzie nam cebula, cukinia, 2 papryki, puszka kukurydzy, 3 ząbki czosnku, sos sojowy, rozmaryn oraz sól i pieprz. Kaszę przelewamy wrzątkiem i odsączamy, paprykę kroimy w paski, cukinię w ćwierć plasterki, cebulę siekamy, a ziarna kukurydzy odsączamy. Rozgrzewamy na patelni część oleju i podsmażamy cebulę, a gdy nabierze złotego koloru dodajemy kaszę. Następnie przekładamy do rondla, zalewamy 2 szklankami wody, solimy i pieczemy w piekarniku przez około 25 minut. Na reszcie oleju smażymy czosnek, cukinię oraz paprykę. Dusimy aż do momentu, gdy warzywa staną się miękkie. Mieszamy je wówczas z kukurydzą i kaszą, doprawiamy sosem sojowym, rozmarynem i pieprzem, a następnie przykrywamy i zostawiamy na około 10 minut.

Twoja Ocena Artykułu: 4 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars