Żółty odcień zdrowia – właściwości lecznicze Kurkumy

O jej właściwościach prozdrowotnych moglibyśmy mówić godzinami. Kurkuma to jeden z najcenniejszych darów, jakimi natura obdarowała ludzkość. O tym, jak czerpać z jej bogactwa i dlaczego warto, w naszym artykule.

Szafranica, ostryż, żółcień. Roślina hodowana także w domach.

Kurkuma to przyprawa o wielu nazwach, którą znaleźć można dziś właściwie w każdym sklepie spożywczym, czy ze zdrową żywnością. Niewiele jednak osób wie, jak piękną jest rośliną. Od wieków uprawiana w krajach dalekiego wschodu, do polskich sklepów trafia najczęściej w sproszkowanej postaci, zamkniętej w torebce. Tymczasem kurkumę można wyhodować samemu w domowych warunkach. Zarówno sadzonki kurkumy długiej- hodowanej do celów spożywczych, jak i wąskolistnej- hodowanej dla walorów estetycznych, znaleźć można w dobrym sklepie ogrodniczym. Jej uprawa jest wymagająca, bo roślina lubi wilgoć, ciepło i światło. Ale warto się postarać. I dla pięknych kwiatów i dla aromatycznego korzenia.

To ważne, skąd jest kurkuma

Ta, wyprodukowana w warunkach domowych, przy użyciu dobrej, zdrowej ziemi jest prawdziwym bogactwem tego, co dla organizmu cenne. Nie każdy jednak ma czas, ochotę, czy możliwości, by ją hodować. Tym bardziej, że jest ona dziś powszechnie dostępna. Rzecz jednak w tym, że nie każda kurkuma, którą spotkamy w sklepie, czy na targu, warta jest naszej uwagi. A to za sprawą warunków, w jakich jest hodowana. Wybierając ją, należy zwracać uwagę na to, skąd pochodzi. Najzdrowsza kurkuma to ta wyhodowana na Sri Lance- gdzie ziemia jest bogactwem składników mineralnych i nie ma mowy o jej sztucznym nawożeniu. Najgorsza natomiast pochodzi z Chin, w których uprawiana jest na ziemi zanieczyszczonej metalami ciężkimi.

Kurkuma „przyprawą życia”

Od wieków w różnych zakątkach świata znajduje szerokie zastosowanie w kuchni. I to nie tylko ze względu na swoje walory smakowe i piękny kolor, jaki nadaje przyprawianym potrawom, ale również ze względu na właściwości prozdrowotne, a nawet lecznicze. Już w starożytności Hindusi wykorzystywali właściwości kurkumy, by wzmacniać swoją odporność,walczyć z dolegliwościami żołądkowymi, czy stanami zapalnymi organizmu. Nie znali oni dokładnego składu kurkumy i nie potrafili nazwać występujących w niej związków. Wiedzieli jednak, że działają między innymi przeciwwirusowo i przeciwzapalnie. Dziś potwierdzają to liczne badania przeprowadzane przez międzynarodowe instytucje, jak National Center for Biotechnology Information, czy Centrum Medyczne Uniwersytetu Kalifornijskiego.

Kurkumina- pogromca wolnych rodników

Cóż takiego magicznego ma w sobie ta przyprawa? Przede wszystkim kurkuminę- silny przeciwutleniacz, któremu zawdzięcza swoją potoczną nazwę. Kurkumina eliminuje z organizmu wolne rodniki. Nie dopuszczając do procesów niszczenia naturalnych struktur komórek, kurkumina wzmacnia naturalne procesy obronne organizmu i chroni komórki przed wczesnym starzeniem. Ze względu na właściwości antyoksydacyjne chroni organizm przed licznymi chorobami, w tym układu krążenia, kardiologicznymi czy cukrzycą. Zapobiega też powstawaniu komórek nowotworowych i jest jednym z najsilniejszych naturalnych antybiotyków. Wspiera organizm w walce z wirusami i skutecznie pobudza go do niszczenia białek wywołujących chorobę Alzheimera.

Bogactwo olejków eterycznych

Poza kurkuminą ważnym składnikiem przyprawy są olejki eteryczne. Ich działanie wspomaga między innymi prawidłową pracę wątroby. Od lat znane jest leczenie kurkumą zapalenia dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego. Poza tym olejki chronią komórki wątroby i pomagają w ich regeneracji. Są też niezwykle pomocne w takich zaburzeniach trawienia, jak wzdęcia, czy odbijanie. A dzięki pobudzaniu organizmu do wytwarzania mucyn, chronią błony śluzowe przed działaniem enzymów trawiennych, zapobiegając powstaniu wrzodów żołądka i jelit.

Jak poprawić wchłanianie kurkumy?

Stosowanie kurkumy w kuchni nie daje gwarancji, że będzie ona dobroczynnie działać na organizm. Aby można było czerpać z jej właściwości, należy kurkumę spożywać w towarzystwie pieprzu, papryki, oliwy z oliwek, bądź rozpuszczoną w płynie o podwyższonym PH, jak na przykład sok wiśniowy. Te połączenia poprawiają znacznie przyswajalność składników zawartych w kurkumie.

Piękna barwa przyprawianych potraw, wyrazisty smak i właściwości prozdrowotne sprawiają, że kurkumę warto włączyć do swojego codziennego jadłospisu. Jedząc zdrowo i świadomie nie tylko dbamy o lepszą kondycję naszego organizmu, ale też o lepsze samopoczucie i zdrowy wygląd.

Facebook Komentarze

Brak komentarzy

Podziel się Swoją opinią