Kwas chlebowy na zdrowie

Kwas chlebowy został po raz pierwszy stworzony przez Wilhelma Kanne – piekarskiego mistrza z Lunen, który upatrywał w chlebie czegoś znacznie więcej niż tylko podstawowego artykułu spożywczego. Dziś napój chlebowy cieszy się nadal niesłabnącą popularnością. Przyciąga nie tylko swoim wyjątkowym smakiem i tym, że skutecznie gasi pragnienie, ale i licznymi korzyściami zdrowotnymi jakie płyną z jego regularnego spożywania.

Kwas chlebowy – właściwości

Kwas chlebowy powstaje w wyniku fermentacji zakwasowego chleba pieczonego z mąki pszennej, żytniej i owsianej. Chleb miesza się z wodą i pod wpływem temperatury dochodzi do fermentacji mlekowej w wyniku której nie powstaje alkohol, a jedynie czysty napój chlebowy. Za jego najbardziej wartościowy składnik uważa się kwas mlekowy – prawo- jak i lewoskrętny. Zarówno jeden jak i drugi izomer charakteryzuje wysoka aktywność biologiczna. Przede wszystkim związki te hamują rozprzestrzenianie się w jelicie drobnoustrojów chorobotwórczych. Dodatkowo stymulują rozwój prawidłowej flory bakteryjnej jelit, a także równoważą gospodarkę kwasowo-zasadową. Poza kwasem mlekowym, kwas chlebowy obfituje w witaminy (zwłaszcza witaminy z grupy B i witaminę C), liczne aminokwasy, składniki mineralne i enzymy. Działa oczyszczająco i odtruwająco na cały organizm.

Kwas chlebowy – na co?

W związku z powyższym łatwo wywnioskować, że kwas chlebowy będzie szczególnie przydatny jako środek wspomagający i regulujący prawidłowe trawienie, ale nie tylko! Jego regularne spożycie może znacząco podnieść naszą odporność, a także w zauważalny sposób poprawić kondycję włosów, skóry i paznokci, ogólną kondycję układu sercowo-naczyniowego jak i  przemianę materii. Ponadto razowy kwas chlebowy to sprawdzony sposób na…kaca 😉

Przepis na kwas chlebowy

Samodzielne wykonanie kwasu chlebowego jest banalnie proste.


Składniki: 

  • ok. 25 dag czerstwego chleba razowego upieczonego na naturalnym zakwasie
  • 4 l wody (najlepiej źródlanej)
  • 1,5 szklanki cukru
  • 2dag drożdży
  • rodzynki
  • surowy ryż

 Wykonanie:

  1. Kroimy chleb i pieczemy w piekarniku do czasu aż się zarumieni, a następnie pozostawiamy do ostudzenia.
  2. Przekładamy chleb do szklanego słoja i zalewamy przegotowaną, ostudzoną wodą. Tak przygotowany roztwór odstawiamy na kilka godzin.
  3. Wystudzony roztwór cedzimy przez gazę, pobieramy niewielką ilość płynu i rozpuszczamy w niej cukier oraz drożdże, i wlewamy z powrotem do słoja. Odstawiamy na 24 godziny.
  4. Po upływie doby napój rozlewamy do butelek, do każdej z nich dodając 1-2 rodzynki i kilka ziaren surowego ryżu. Trzymamy w chłodnym miejscu.

Jak stosować?

3 razy dziennie przed posiłkiem po ok. 100-150 ml napoju. Jeśli okaże się dla nas zbyt kwaśny można rozcieńczyć go niewielką ilością soku jabłkowego.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Podobał się artykuł? Zagłosuj!)