Menopauza-co jadać aby nie przytyć?

Menopauza to stan, który wiąże się ze zmianami hormonalnymi u kobiet. W tym okresie większość Pań posiada tendencję do odkładania się tłuszczu w pasie i w biodrach. Jednym z powodów tego procesu mogą być regularne wahania nastrojów, które często prowadzą do podjadania niezdrowych przekąsek. Jeśli chcesz zachować szczupłą i zdrową sylwetkę, dowiedz się jakie produkty powinnaś spożywać na co dzień i co możesz podjadać, aby nie przytyć.

Główne zasady, których musisz przestrzegać w okresie klimakterium

Zmniejsz kaloryczność posiłków

Lekarze informują, że kobieta w okresie menopauzy ma mniejsze zapotrzebowanie energetyczne niż we wcześniejszych latach. Właśnie dlatego kaloryczność posiłków powinna ulec zmniejszeniu co najmniej o 200-400 kcal niż w poprzednim czasie. Okres przekwitania wiąże się z wolniejszym przebiegiem procesów metabolicznych.

Zrezygnuj ze spożywania tłuszczy zwierzęcych

Jeśli do tej pory smarowałaś chleb masłem, koniecznie zamień ten produkt na naturalne oleje roślinne. W okresie menopauzy, organizm ludzki nie produkuje estrogenów, które hamują odkładanie się złego cholesterolu w tętnicach i żyłach. Wskutek tego znacznie zwiększa się ryzyko wystąpienia miażdżycy.
• zamień masło na olej lub oliwę z oliwek (zawierają witaminę E)
• tłuste mleko zamień na chudsze (najlepiej 2%, 1,5%)
• tłuste mięso zamień na mięso chude, drobiowe
• unikaj smażenia i pieczenia potraw (postaw na gotowanie w wodzie i na parze)
• spożywaj tłuste ryby morskie, bogate w kwasy omega-3 (łosoś, tuńczyk)

Pamiętaj o spożywaniu białka

Zapotrzebowanie 50-letniej kobiety na białko wynosi 0,8 g na 1 kg wagi. Średnia ilość codziennie spożywanego białka powinna mieścić się w 50-55 gramach. Głównymi źródłami białka są: mleko i produkty mleczne, jaja, warzywa strączkowe, ryby, soja.

Jedz produkty bogate w wapń

Kobiety po 50-tym roku życia są szczególnie podatne na występowanie osteoporozy, ponieważ ich kości ulegają stałemu osłabieniu. W związku z tym należy zadbać o spożywanie odpowiedniej ilości wapnia (co najmniej 1000-1200 mg dziennie). Jego źródłami są: mleko, produkty mleczne (jogurty, kefiry), sery żółte, sardynki wędzone. Ważne jest także ograniczenie spożywania kawy, która może wpływać na wypłukiwanie wapnia z organizmu. Kawę warto zamienić na wodę mineralną, posiadającą powyżej 150 mg wapnia na litr.

Zadbaj o spożywanie produktów z błonnikiem

W diecie kobiety w okresie menopauzy ważne jest regularne spożywanie świeżych warzyw, bogatych w błonnik. Są one świetną przekąską między posiłkami, a na dodatek wpłyną na przyspieszenie przemiany materii. Warzywa mogą być też gotowane na parze (w ten sposób nie utracą swoich właściwości).

Menopauza- jakie jadać przekąski?

Każda z nas uwielbia słodycze i słone przekąski, które niestety negatywnie wpływają na procesy metaboliczne. Przemiana materii ulega zaburzeniom w okresie menopauzy, dlatego też kobiety przechodzące klimakterium powinny całkowicie zrezygnować ze spożywania słodkich i słonych przekąsek. Istnieją jednak zdrowe produkty, które świetnie sprawdzą się w zaspokajaniu uczucia sytości między posiłkami i nie spowodują wzrostu wagi.

Marchew– świeża marchewka jest idealną przekąską dla kobiety podczas menopauzy. Warzywo to pozytywnie wpływa na wygląd cery, który w okresie klimakterium może zostać zaburzony. Marchew poprawia także wzrok i zawiera małą ilość kalorii.
Pomidory koktajlowe– Te małe, słodkie warzywa świetnie sprawdzą się jako przekąska między dużymi posiłkami. Nie dość, że są smaczne, gwarantują sytość na dłuższy czas to na dodatek zapobiegają powstawaniu miażdżycy.
Pestki dyni– często wybieraną przekąską przez kobiety na diecie są pestki dyni, które w przeciwieństwie do innych ziaren (np. ziaren słonecznika) nie są wysoko kaloryczne. Pestki dyni poprawiają funkcjonowanie układu nerwowego i krwionośnego, likwidują wirusy i infekcje.

Twoja Ocena Artykułu: 5 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars