Witamina E – właściwości i zastosowanie

Witamina E nazywana jest witaminą młodości i płodności. W organizmie ludzkim bierze udział w szeregu kluczowych procesów – przeciwdziała jego starzeniu się i wykazuje silne działanie antyoksydacyjne. Co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Witamina E – działanie

Witamina E to, obok witamin A oraz C, silny przeciwutleniacz chroniący organizm przed stresem oksydacyjnym oraz uszkodzeniem komórek wywoływanym przez wolne rodniki. Bierze ona również udział w utrzymaniu optymalnej przepuszczalności błon komórkowych, syntezie substancji przeciwkrzepliwych, ochronie krwinek czerwonych, przekazywaniu sygnałów nerwowych, ekspresji genów oraz redukcji agregacji płytek krwi (a co za tym idzie – zapobiega tworzeniu się zakrzepów). Wspomaga także prawidłowe funkcjonowanie wzroku i wydolność mięśni. Jej przyjmowanie zaleca się w szczególności mężczyznom (odpowiada za wytwarzanie nasienia) oraz kobietom ciężarnym (jest współodpowiedzialna za prawidłowy rozwój płodu).

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę E

Zdaniem specjalistów, dzienne zapotrzebowanie na tą witaminę jest zróżnicowane i zależy między innymi od płci, wieku oraz stanu fizjologicznego organizmu. Średnio wynosi ono 6 mg u dzieci, 8 mg u kobiet (dawka ta powinna być większa w przypadku osób stosujących doustną terapię hormonalną), 10 mg u mężczyzn i 20-50 mg u osób po 75 roku życia.

Występowanie witaminy E

Największą ilość witaminy E mają orzechy laskowe, pestki dyni, nasiona słonecznika, migdały, margaryna, natka pietruszki i papryka. Znaleźć można ją również w olejach roślinnych – kukurydzianym, sojowym, lnianym czy słonecznikowym. Kapsułki z witaminą E przyjmować powinno się co najmniej 30 minut przed posiłkiem, lecz nie na czczo. W żołądku znajdować musi się przynajmniej odrobina tłuszczu, w którym będzie mogła się ona rozpuścić. Należy także pamiętać, by nie zażywać równocześnie żadnego preparatu zawierającego żelazo lub produktów spożywczych w niego bogatych – tego typu środowisko niszczy bowiem witaminę E.

Niedobory i przedawkowanie witaminy E

Niedobory witaminy E w organizmie zdarzają się bardzo rzadko. Obserwuje się je jedynie u osób borykających się z celiakią, mukowiscydozą, zespołem Bassena-Koenzweiga oraz zaburzeniami wchłaniania tłuszczu. Do głównych objawów niedoboru zalicza się anemię, zmęczenie, wypadanie włosów, problemu z zębami i kośćmi oraz podatność na infekcję. Witaminę E trudno przedawkować, jeżeli przyjmujemy ją jedynie w pożywieniu. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku przyjmowaniu doustnych suplementów. Nie przestrzegając maksymalnej dziennej dawki witaminy E liczyć musimy się ze zmęczeniem, sennością, bólami głowy, osłabieniem mięśni oraz zaburzeniami jelitowymi.

Witamina E na twarz i włosy

Witamina E zabezpiecza przed wysuszaniem skóry, nawilża ją i redukuje oraz zapobiega pojawianiu się tak zwanych plam starczych powstających na twarzy w wyniku starzenia się. To jednak nie koniec jej właściwości – znana jest ona również z działania wygładzającego, regenerującego i łagodzącego (chodzi tu zarówno o zapalenia skóry, jak i poparzenia na skutek promieniowania słonecznego). Witamina E chroni także przed zmianami nowotworowymi.

Na bazie jednej kapsułki witaminy E i oliwki dla dzieci przygotować możemy odżywcze serum do twarzy, które nakładan się na umytą wilgotną twarz i zostawia na noc. Inny sposób to bezpośrednie dodanie jej do ulubionego kremu do twarzy przed jego aplikacją na oczyszczoną skórę. Posłużyć może ona również do stworzenia odżywczej maseczki, do której przygotowania potrzebne będą 3 kapsułki witaminy E, 2 łyżeczki jogurtu naturalnego, pół łyżeczki soku z cytryny i pół łyżeczki miodu. Składniki łączymy ze sobą i nakładamy na twarz na około 20 minut, a następnie dokładnie spłukujemy. Kapsułkę witaminy E aplikować można także na miejsca pokryte trądzikiem i bliznami. Warto pamiętać, że najskuteczniej działa ona w połączeniu z witaminą C, w związku z czym warto stosować je razem.

A jak witamina E działa na włosy? Korzystnie wpływa ona na układ krwionośny, co ma wpływ na poprawę ukrwienia cebulki włosa. To z kolei warunkuje jego dobry wzrost i wytrzymałość struktury na negatywne oddziaływanie czynników zewnętrznych. Do pielęgnacji pasm używać można ją zarówno jako dodatek do nakładanych na włosy olejów, jak i masek. Tego typu kuracja z zastosowaniem witaminy E sprawi, że będą one gładkie, błyszczące i dobrze nawilżone.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Podobał się artykuł? Zagłosuj!)