Wszystko co warto wiedzieć o witaminie D

Witamina D nie bez powodu nazywana jest „witaminą słońca”. To właśnie dzięki niemu „dostarczana” jest ona do ludzkiego organizmu. Niestety w klimacie, który występuje w naszym kraju nieczęsto doświadczamy ciepłych, słonecznych dni. Z tego powodu powinniśmy zadbać o odpowiednią dietę wzbogaconą w ten niezbędny do życia pierwiastek. W jakim pokarmie możemy znaleźć witaminę D i jak wpływa ona na nasze zdrowie?

Czym jest witamina D?

Jak powszechnie wiadomo, najbogatszym źródłem witaminy D jest słońce. Pod wpływem jego promieni, zostaje ona wytwarzana z cholesterolu. Niestety często klimat nie daje możliwości dostarczenia organizmowi niezbędnej jej dawki. Warto też zaznaczyć, że większość społeczeństwa, wychodząc na słońce decyduje się stosować krem z filtrem UV. Niestety taki produkt hamuje syntezę tej witaminy aż o 90%. W takim przypadku konieczna jest jej suplementacja poprzez żywność. Pokarmami bogatymi w witaminę D są przede wszystkim:

1. Tłuste ryby takie jak:
• węgorz zawierający 1200 j.m /100 g
• śledź w oleju zawierający 800 j.m /100 g
• łosoś zawierający 540 j.m /100g
• śledź marynowany zawierający 480 j.m /100 g
• tuńczyk w puszce zawierający 200 j.m /100g
• sardynki w puszce zawierające 200 j.m/ 100g
• pieczona makrela zawierająca 152 j.m /100 g

2. żółtko jajka, ser żółty, krowie mleko– nieznaczne ilości witaminy D

Suplementacja witaminy D

Organizacja European Food Safety Authority ustaliła odpowiednią dawkę witaminy D, biorąc po uwagę wiek oraz stan zdrowotny populacji:
• Noworodki i niemowlęta do 6 miesięcy: 400 j.m na dobę
• Niemowlęta od 6-12 miesięcy: 400-600 j.m na dobę
• Dzieci i młodzież: 600-1000 j.m na dobę (w zależności od masy ciała, w miesiącach podczas których słońce nie zapewnia odpowiedniej dawki witaminy D)
• Dzieci i młodzież z otyłością: 600-1000 j.m na dobę (w zależności od stopnia choroby, przyjmując dawkę w miesiącach, w których słońce nie dostarcza odpowiedniej ilości witaminy lub przez cały rok)
• Dorośli: 800-2000 j.m na dobę (biorąc pod uwagę masę ciała, w miesiącach, w których słońce nie dostarcza wymaganej dawki. Osoby, które ukończyły 65 rok życia powinny przyjmować taką dawkę przez cały rok ze względu na utracenie znacznej części witaminy w okresie meno/andropauzy).
• Dorośli z otyłością: 1600-4000 j.m na dobę (w zależności od stopnia otyłości, przyjmując dawkę przez cały rok)
• Kobiety w ciąży: 1500-200 j.m na dobę (suplementacja witaminy powinna być rozpoczęta najpóźniej w drugim trymestrze)

Witamina D- jak wpływa na zdrowie?

• Odpowiada za zdrowy stan kości i zębów (np. poprzez pobudzanie wchłaniania wapnia i fosforu, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania układu kostnego oraz mineralizacji tkanki kostnej)
• Przyczynia się do odpowiedniego funkcjonowania układu odpornościowego (badania wykazują, że osoby przyjmujące prawidłową dawkę witaminy D chorują rzadziej i krócej)
• Chroni przed wystąpieniem nowotworów (hamuje procesy tworzenia się komórek nowotworowych oraz naczyń krwionośnych odpowiadających za odżywianie się guza)
• Chroni przed chorobami degeneracyjnymi i układu nerwowego np. : Alzheimer, depresja, stwardnienie rozsiane (dzięki procesowi utrzymania odpowiedniego stężenia wapnia we krwi, witamina D pozytywnie wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego i mięśniowego)
• W połączeniu z wapniem zmniejsza ryzyko powstania nadciśnienia tętniczego
• Chroni przed powstaniem miażdżycy oraz chorób serca (podnosi poziom dobrego cholesterolu HDL, zmniejsza poziom złego cholesterolu LDL)
• Zapobiega powstawaniu cukrzycy (odpowiada za proces wydzielania insuliny, jednocześnie utrzymując odpowiednie stężenie glukozy we krwi)

Witamina D- niedobór. Czym grozi?

Niedostarczenie odpowiedniej dawki witaminy D dzieciom może przyczynić się do powstania krzywicy, a u dorosłych może spowodować powstanie osteoporozy oraz zmiękczanie się kości. Oprócz znacznego osłabienia układu kostnego, istnieje wysokie prawdopodobieństwo nieprawidłowego funkcjonowania mięśni, wskutek czego mogą pojawić się znaczne problemy z poruszaniem się oraz silne dolegliwości bólowe (np. skurcze)
Niedobór witaminy D zwiększa też ryzyko wystąpienia nowotworów (przede wszystkim raka piersi, jelita grubego, prostaty), chorób układu nerwowego i mięśniowego (stwardnienie rozsiane, depresja, demencja, alzheimer).

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Podobał się artykuł? Zagłosuj!)